Ako šaljete svoj pametni telefon na popravku, veoma je važno da pre toga povedete računa o osetljivim informacijama koje se nalaze u njemu. Danas se skoro svi bitni podaci, počev od bankovnih računa, poslovnih i privatnih kontakata, lozinki, pa do mejlova često čuvaju u memoriji telefona. Pored ličnih podataka, u telefonima se takođe čuvaju i drage uspomene, video zapisi i fotografije koje se mogu zauvek izgubiti u toku popravke uređaja.
Zato je od velike važnosti da pre nego što predate telefon serviserima preduzmete par peventivnih koraka. Naravno, sve pod uslovom da telefon još uvek funkcioniše barem toliko da možete primeniti savete koje vam dajemo u ovom tekstu. U suprotnom, ukoliko je uređaj potpuno nefunkcionalan ostaje vam samo da probate da ga prodate firmi koja radi otkup telefona i ima najbolje otkupne cene. Evo naše liste od pet stvari koje obavezno morate uraditi pre nego što vaš pokvaren telefon odnesete u servis.
#1 Izvadite SIM i memorijsku karticu
SIM kartica definitivno nije potrebna serviserima koji popravljaju telefon, pa je zato nema smisla ni ostavljati u uređaju. Štaviše, većina radnika u servisu za popravku mobilnih uređaja će vas pitati i proveriti da li ste izvadili SIM karticu i ako niste, to uraditi umesto vas. Sa druge strane, možda vam se ne čini da je važno izvaditi SIM karticu. Međutim ako to ne učinite, vaši računi u bankama ili drugi lični podaci mogu lako pasti u pogrešne ruke. Na kraju, tu istu SIM karticu možete koristiti u nekom drugom telefonu dok je vaš prvi mobilni uređaj na popravci.
Kada je reč o memorijskoj kartici, većina novih telefona ima dovoljno prostora za skladištenje, tako da vam verovatno neće trebati dodatna memorija. Ipak, neki stariji modeli mobilnih aparata jednostavno nemaju dovoljno memorije, pa je potreba za ubacivanjem SD kartice opravdana. Sa druge strane, postoje i oni korisnici koji pored velike interne memorije imaju potrebu da skladište zaista veliku količinu podataka, jer možda koriste pametni telefon za neke online poslove, pa je sasvim logično da dodaju kartice sa memorijom od čak 1TB. U eksternoj memoriji ljudi osim fotografija često čuvaju i neke veoma važne podatke pa je za svaki slučaj bolje izvaditi SD karticu pre nego što telefon date na popravku.
#2 Napravite rezervnu kopiju
Ako dajete mobilni telefon na popravku, uzmite u obzir činjenicu da sve što se na njemu nalazi može biti trajno izbrisano. Pre nego što pošaljete telefon na popravku, uverite se da ste napravili rezervnu kopiju. Na taj način ćete biti sigurni da ste sačuvali od trajnog gubljenja svoje podatke, kao što su kontakti, fotografije i video zapisi.
Pravljenje rezervnih kopija fotografija, video zapisa, kontakata i svih dokumenata je moguće uz pomoć nekih od Cloud servisa i naravno, ako stepen oštećenje uređaja to dozvoljava. U suprotnom ostaje vam da na internetu u polju Google pretrage upišete “otkup telefona Beograd” ili neki drugi grad u Srbiji, i potražite firmu koja će za vaš stari, neispravan mobilni aparat platiti nešto novca.
#3 Uklonite zaštite i lozinke za otključavanje telefona
Naravno da svako od nas želi da zaštiti svoj pametni telefon, pa u tu svrhu koristimo gotovo sve mogućnosti koje nam stoje na raspolaganju, poput lozinki, otiska prsta ili identifikacije lica. Međutim, u slučaju da telefon mora na servis, dobro bi bilo da uklonite sve bezbednosne funkcije, kako bi serviseri mogli lako da pristupe mobilnom aparatu tokom popravke. To može pomoći i olakšati rad serviserima pa bi u tom slučaju i sam kvar bio brže uklonjen.
#4 Odjavite se sa naloga za e-poštu i društvenih medija
Danas mejlovi i nalozi na društvenim mrežama sadrže skoro sve osetljive informacije o našim privatnim životima i našem poslu i naravno da ne želite da bilo ko kome niste omogućili ima pristup tim informacijama. Razlog je jednostavan – može ih zloupotrebiti.
Zato je dobra praksa da se prvo odjavite sa svih naloga koje koristite preko telefona pa tek onda telefon odnesete kod servisera. Tu spadaju e-mail, društvene mreže i aplikacije, posebno one koje se tiču vaših finansija.
#5 Zapišite IMEI broj uređaja
Zapisivanje IMEI broja je nešto što korisnici retko rade pre nego što daju svoj telefon na popravku. Štaviše, većina ljudi verovatno i ne zna šta je to. A veoma je bitno, kako sa popravke ne bi dobili tuđ telefon.
IMEI broj je jedinstveni identifikacioni broj pametnog telefona, koji je karakterističan samo za vaš uređaj. Nešto poput JMBG-a. Dakle, ako ne zapišete IMEI može vam se dogoditi da vam iz servisa daju popravljeni mobilni aparat koji potpuno isto izgleda kao vaš, isti model, boja, apsolutno sve, a da nakon dan ili dva shvatite da u stvari on nije vaš, već su ga serviseri zamenili. Da ne bi bilo zabune, obavezno zapišite IMEI broj vašeg telefona.
Ovo su neke osnovne stvari koje je potrebno uraditi pre nego što vaš oštećeni ili pokvareni pametni telefon završi u servisu. Naravno, može vam se dogoditi da usled kvara nećete moći da uradite neke od operacija koje smo vam opisali. U tom slučaju ostaje vam jedino da popravku vašeg mobilnog telefona izvršite u servisu od poverenja.